Christian Hindse Ringsted fra DTU har bygget et særligt isoleret køleskab, der hurtigt køler sommerlune øldåser ned. Projektet har skaffet ham og øl-køleren backstageadgang til Roskildes Orange Scene, hvor den i disse dage sørger for kølige pilsnere.
»Det er sgu et flot køleskab, du har bygget dér! Kan du ikke lave en mindre udgave til mit køkken?« spørger en festivalmedarbejder Christian Hindse Ringsted, som står og tjekker vandtilførslen til sit hjemmebyggede køleskab.
Vi står bag Orange Scene, og den tunge sommervarme lægger sig over festivalområdet. Tung hede er festivaløls fjende nummer ét, og netop her kommer Christian Hindse Ringsteds specialbyggede kølesystem til sin ret. Han er uddannet diplom- og maskiningeniør fra DTU, hvor han også har taget kursus i kølesystemer, og sidder nu som praktikant i Rockwool-koncernens udviklingsafdeling. Det skriver Ingenøren.
Rockwool-isolering er sjældent det første, man tænker på, når øl skal på køl. Men det handler om at holde varme ude, og så giver det pludselig mening. Fra 30 graders festivaløl til 9,5 graders nydelse på ét minut og halvtreds sekunder, ifølge ophavsmanden.
Undervejs i projektet har Christian Hindse været assisteret af prototypekoordinator Michael Emborg fra Rockwool International.
»Jeg fik ideen, og ellers har Christian stået for resten,« opsummerer Michael Emborg kort dét samarbejde.
»Hvis det var et normalt køleskab, ville kompressoren køre hele tiden. I stedet kan den nøjes med at køre fem timer til et helt døgns køletid,« siger Michael Emborg og peger mod et par normale køleskabe i backstageområdet, der endnu mangler de sidste detaljer, før festivalpladsen åbner onsdag. I enkelte tilfælde viste blot fem minutters kompressortid sig at være nok til at holde på kulden i en hel time.
På denne Roskilde Festival står ølkøleren backstage til glæde for festivalens arbejdende folk. Men i en ikke fjern fremtid ser Michael Emborg store muligheder i køleren:
»Det her er mest for sjov, men det kunne da være interessant, hvis det en gang blev sådan, man kølede øl på hele festivalen. Ude på campingområdet har gæsterne teltene fulde af varme øl, og hvis de kunne betale to kroner for at køle dem, ville det jo være en god forretning. Jeg ville til hver en tid give to ekstra kroner for en kold øl,« siger Michael Emborg om de videre perspektiver.
»Men lige nu er det et forsøg, og vi ved ikke, hvor længe det kører. Vi har allerede kørt en aften for festivalen, hvor vi servicerede dem med køleskabet, og det var en stor succes,« tilføjer han.
Med partnerskabet med Roskilde Festival håber Rockwool at bidrage med selskabets viden om stenuld til forskellige behov og samtidig få sine studerende i gang med at realisere deres projekter.