Jysk virksomhed sender de første bæredygtige eldrevne køletrailere på vejene

Skive Køletransport har fredag taget et skridt i en grønnere retning.

Virksomheden, der hører under DFDS, har sendt tre lastbiler med eldrevne køletrailere på landevejen. Det skriver TV Midtvest.

Eldrevet køletrailer

Køletrailere bliver normalt nedkølet ved hjælp af dieselgeneratoren i lastbilens motor. De nye trailere er i stedet for udstyret med et batteri, der kan holde traileren nedkølet i op til tre en halv time. 

Trailerne er også udstyret med en generator, som oplader batteriet, når hastigheden er over 20 kilometer i timen.

- Jeg ser det som et stort skridt i den grønne udvikling, som vi alle stræber imod, siger Martin Gade Gregersen, der er chef for køletransporten i DFDS.

De eldrevne køletrailere er importeret til Danmark i et samarbejde mellem DFDS og fødevarevirksomheden Danish Crown for at gøre transporten af flæskestege, skinker og bacon mere bæredygtig.

- Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den. Med tre trailere vil både vi og DFDS få værdifulde erfaringer, så vi forhåbentlig over en årrække kan omstille alt transport til eldrevne køletrailere, siger koncernindkøbsdirektør i Danish Crown, Lars Feldskou, i en pressemeddelelse.

Paradoksalt nok kører lastbilerne, der trækker de nye køletrailere, stadig på diesel og bruger faktisk mere brændstof, end hvis traileren var udstyret med en generator. Men det ændrer ifølge Danish Crown og DFDS ikke på, at det samlede resourceforbrug reduceres betydeligt.

Det vides endnu ikke nøjagtig hvor stor effekten vil være. Det vil de kommende måneder vise.

- Det her er det første step på vejen. Vi får også 125 eldrevne lastbiler, som bliver leveret i slutningen af året eller i starten af næste år, så vi kommer ud med en totalt eldrevet løsning, siger Martin Gade Gregersen fra DFDS.

De to firmaer er de første, der tager den nye teknologi i brug i Danmark. Nyheden kom ud fredag morgen, og Gregersen fortæller, at flere andre virksomheder allerede har henvendt sig for at høre om teknologien.

Derfor larmer nye køletrailere mere end gamle

Synes du, at din nye køletrailer larmer mere end den, du havde for år tilbage? Så er det sandsynligvis ikke indbildning – og selv om det kan være irriterende med et højere støjniveau, er der en god forklaring. Læs med her.

 

Hvorfor "suser" Køletraileren sådan?

Den mest almindelige lyd fra en køletrailer er en form for susen og klukken – og de fleste kan nok blive enige om, at lyden ikke er helt så hyggelig som den susen, du hører på stranden, eller når du holder en konkylie op mod øret. Selv om der er forskel på lydniveauet i forskellige modeller, er de susende og klukkende lyde fra køletraileren umulige helt at undgå, de stammer nemlig fra kølevæsken, der bliver presset rundt i rørene.

Farvel til kølemidlet freon i 1995

Kølemiddel har der altid været i køletrailere, men siden 1995 har det været forbudt at bruge freon, som indtil da var den gængse type. Freon medvirker ganske vist til en støjsvagt køletrailer, men den betegnes også som en CFC-gas, som er stærkt forurenende.

Sådan skader freon miljøet

CFC-gasser er skadelige på to måder: De nedbryder ozonlaget, og de virker som drivhusgasser og bidrager dermed til drivhuseffekten. Har du en køletrailer eller en frysetrailer fra før 1995, skal du derfor også sørge for at skille dig af med det på den rigtige måde, dvs. på genbrugspladsen. Når hvidevarerne indeholder freon, skal kølemidlerne nemlig fjernes på en bestemt måde, før resten af produktet kan genbruges.

Goddag til isobutan og mere miljøvenlighed

I stedet for freon bruges i dag isobutan, og det er årsagen til, at køletrailerne larmer mere – isobutan leder nemlig lyd bedre, end freon gør. Men ud over at larme mere end freon, hvad kan isobutan så egentlig?

Den (mere) miljøvenlige erstatning

Den helt store fordel ved isobutan er, at det er langt mere miljøvenligt end freon. Isobutan nedbryder i modsætning til freon ikke ozonlaget og påvirker kun drivhuseffekten i begrænset omfang. Vi kan desværre ikke helt undgå at påvirke miljøet, men set i forhold til brugen af freon er brugen af isobutan en langt mere miljøvenlig løsning – og så kan vi vist godt leve med, at der kommer en smule mere støj fra køletraileren, end der gjorde før i tiden.